Unokám fejlődése

Betű: Kisebb | Alap | Nagyobb

4 szuper módszer a kisunoka elaltatásához

Bizonyára sok nagyszülő tudna mesélni arról, hogy unokája este milyen nehezen kerül ágyba, és alszik el. Pedig tudjuk, hogy milyen fontos lenne, hogy unokáink esti elalvási rutinja már egész kicsi korban kialakuljon, ezzel biztosítva a pihentető alvást számukra. Az alábbi cikkben egy játékos, mesés, meditációs módszert mutatunk be.

Szerző: Nagyszülők Lapja | 2014-09-30.

„Voltál-e már Te is úgy, este lefeküdtél, s a sötétben pont az várt, mitől menekülnél? Bezzeg ilyenkor semmi, de semmi nem segít. Hiába csukom be a szemem! Az még rosszabb, mert akkor jönnek a képek, amik napközben történtek. Kitt-katt, suhannak, forognak, mintha csak egy filmet néznék bent a fejemben. Ráadásul csukott szemmel pont olyan sötét is van, mint a moziban.”  

A fenti részlet Szigeti Ildi Alta: Tódal című verses kötetének zárómeséjéből való és hűen tükrözi, mi minden játszódik le a gyermek (és éppúgy a felnőtt) fejében esténként, az ágyban fekve. A szerző tizenöt éves meditációs tapasztalata alapján az Alta verseket követő mesében egy olyan esti játék forgatókönyvét alkotta meg, amely a gyermekeknek az alvás előtt elméjük lecsendesítésében segít. Ez a játéksor természetesen a meditációs út egy kis szeletét érinti csak, éppen annyit, amennyi a gyerekeknek élvezetesen átadható.

Az alábbiakban a mese alapjául szolgáló játéksorról kérdeztük Szigeti Ildit, mit javasol kicsiknek és nagyobbaknak az esti elcsendesedéshez:

4 szuper meditációs módszer a kisgyermek elaltatásához


1.  „A mai mozi” - Hagyjuk felbukkanni a még feldolgozásra váró kérdéseket! 

A gyerekek, - akárcsak a felnőttek - este lefekvéskor szembesülnek a nap során fel nem dolgozott eseményekkel. Az elcsendesedő elme terében ilyenkor felbukkan, ami addig háttérbe szorult, amit elnyomtunk, amivel még dolgunk van. Ez egy természetes folyamat, hiszen lefekvéskor tere és ideje van a reflexiónak, ami kortól függetlenül megtörténik. Hagyjuk az unokát elmesélni, mit élt át, milyen érzések kötődtek az adott eseményhez, ha kell, próbáljunk segédkezet nyújtani számára a lezáráshoz - bár ez sokszor pusztán a kibeszélés aktusától magától is megtörténik. 

2. „Éjjeli nyomozók”  - Avagy térjünk vissza a jelenbe!

A napi történések felidézése elménket a múltba utaztatja. Ahhoz, hogy megtapasztaljuk, a jelen pillanatban ezek az események már csak a fejünkben léteznek, kiváló eszköz az „Éjjeli nyomozós” játék. Unokánkkal közösen hunyjuk be a szemünket, és próbáljuk meg kitalálni, mi is történik éppen az éjszakában. Az éjjeli detektívek megfigyelnek minden neszt, utcáról beszűrődő hangot, szomszédból érkező mocorgást, szálló illatot. A jelen pillanatra fókuszáló tudat képes maga mögött hagyni a múlt képeit. 

3. „A nyugodt detektív”  - Figyeld a levegő útját! 

A jó nyomozó csendben, mozdulatlanul figyel, szinte láthatatlan és mindig nyugodt marad. Csukott szemmel figyeljük a légzésünket, hívjuk fel a gyerek figyelmét rá, hogy nicsak, egyre lassabban, egyre mélyebben lélegzünk. Erre a játékra szánjunk legalább 2-3 percet. A légzésre fókuszáló tudat csendjében a test is kezd megpihenni.

4. „Fejben tévézés” - A mai kaland vége! 

Válasszuk ki a napi verset vagy mesét, és kérjük meg unokánkat, hogy ezt most csukott szemmel hallgassa, csak mozizza a belül megjelenő képsorokat. Próbáljunk valamilyen természeti jelenséghez kapcsolódó művet találni - napsütés, vízparti szellő, nyári eső -, aminek a képei ismertek a gyerek számára, és ezért könnyen magukkal is viszik a kicsit. Az Alta: Tódal kötet versei a Balaton természeti csodáihoz kapcsolódnak, mert a vízparti képek önmagukban nyugtató hatásúak. Köztük van vicces és harsányabb mű is, így zárásként én mindig az Álomszárnyon verset éneklem.

Mi kell a kisunoka nyugodta alvásához? A szakértő válaszol


A legjobban koreografált esti játék sem tudja lecsendesíteni a gyermeket, ha az alváshoz szükséges alapvető feltételei hiányoznak. Álljon itt ezért néhány gyakorlati jó tanács is, amit Gál Éva gyermekorvos, a Madarász utcai Gyermekkórházban működő Alváslabor vezetője adott nekünk.

1. Elaludni kizárólag fáradt gyermek (és felnőtt) képes. A békés éjszakai pihenés szempontjából ezért nagy jelentőséggel bírnak a nap közbeni tevékenységek, így a megfelelő mennyiségű játék és mozgás – ha lehet a szabad levegőn. Vigyázzunk, a túlfárasztott gyermek hasonló tüneteket produkál, mint a túl kipihent! 

2. Fontos, hogy az alvás kellemes tevékenységként rögzüljön a pici agyában. Ha úgy tapasztalja, az esti lefekvés egy békés, szeretetteljes folyamat vége, ha az ágyban nincs egyedül, bármikor magához szoríthatja alvótársait (plüss állatok, takarók), akkor a unokában már csecsemőkorban rögzül a kép: aludni jó dolog.

3. Már korán alakítsunk ki egy állandó, de rugalmas napirendet, az estét pedig  mindig ugyanaz a rituálé zárja. Ha jó alvó gyermeket szeretnénk nevelni, saját ölelgetési vágyunk miatt ne fosszuk meg a kicsit az önálló elalvás képességétől, hiszen ezen múlik az elkövetkezendő évek éjszakai nyugalma. Minden gyermek többször is felébred éjszaka, visszaaludni azonban csak ugyanolyan körülmények között képes, ahogyan este elaltattuk. Ha tehát esténként a karunkon ringatva, vagy szopás közben szunnyad álomba, éjszaka is ugyanezt várja majd tőlünk.

4. Sose felejtsük el, hogy az alvásigény genetikai adottság. Próbáljuk meg elfogadni, ha a mi unokánknak éppen kevesebb jutott belőle. 

Könyvajánló az esti altatáshoz: Szigeti Ildi: Alta: Tódal
Fotó: Freedigitalphotos.net
Szerző: Somogyi Eszter




Kapcsolódó cikkek

  • Egészség
  • Utazás
  • Hivatalos
  • Unoka

©2016 Minden jog fenntartva - Nagyszülők Lapja



select t.PRCikk, t.TemakorKOD, t.BevezetoKep, t.TemakorKOD, t1.Megnevezes as Temakor, t.TartalomKOD, t.Cimke, t.Bevezeto, t.Megjelenes from tartalom t, temakorok t1 where t.TemakorKOD = t1.TemakorKOD /*and t1.ListaElem=1 and t1.Lathato=1*/ and t.Lathato=1 and t.KiemeltTol <= now() and t.KiemeltTol is not null and t.KiemeltTol not like '0000-00-00%' and (t.KiemeltIg is null or t.KiemeltIg= '0000-00-00 00:00:00' or t.KiemeltIg >= now()) and t.PRCikk = 1 order by t.PRCikk desc, t.Megjelenes desc