Hogyan segíthetjük unokánk beszédfejlődését?
A beszédkészség és az önbizalom szorosan összefügg. Olyan játékokat gyűjtöttünk össze, melyek segítenek a beszédhez szükséges izmok tornáztatásában, fejlesztik a hallási figyelmet, valamint a szókincset. Ezeket a gyakorlatokat a nagymamák és a nagypapák is könnyen gyakorlohatják a kisunokával.
Szerző: Nagyszülők Lapja | 2014-08-17.
A beszédtanuláshoz sok időre és türelemre van szükség, mivel a beszéd nagyon összetett tevékenység. A beszédképzésben résztvevő szervek, illetve a szervek közötti kapcsolatban 100 különböző izom található, melyek beszéd közben az agy irányításával egyszerre működnek. Fontos szerv a fül, a kimondott szavakat érzékeli, az ingert továbbítja az agyba. A gyermek először mindig az érzékszerveivel tapasztalja meg azokat a dolgokat, amiket megtanul. Ha a beszéd létrehozásához szükséges izmok nem elég érősek, ha nem sikerül őket megfelelően koordinálni, vagy valamely szerv sérül, akkor beszéd- vagy hangképzési zavar keletkezik. A szervek fejlődését nem befolyásolhatjuk, de az izmokat, erősíthetjük, az érzékelést fejleszthetjük. Segíthetjük a szókincsfejlődést, a nyelvtani szabályok elsajátítását, a beszédértés javulását.
A gyermek már születése előtt észleli, megkülönbözteti a hangokat. Az első naptól, mint egy kis szivacs, úgy szívja magába a nyelvi ingereket és reagál rájuk. A hallásnak nagy jelentősége van, hiszen a helyes beszédnek és a megértésnek az alapfeltétele.
Fejlesztő játékok:
Olyan játékokat gyűjtöttem össze, melyek segítenek a beszédhez szükséges izmok tornáztatásában, fejlesztik a hallási figyelmet, valamint a szókincset.
Ezeket a gyakorlatokat a nagymamák és a nagypapák is könnyen gyakorlohatják a kisunokával.
Gyertyalobogtatás
A gyertyaláng elfújása könnyű, nem úgy, mint a láng lobogtatása. Próbáljuk ki, ki tudja tovább lobogtatni a lángot!
Ropi-evés
Egyszerűnek hangzik, kivéve, ha nem használhatjuk evés közben a kezünket.
Állathangok utánzása
Állatos mesekönyv nézegetése közben mi is utánozhatjuk a hangjukat.
Mit mond a csacsi? i-á, i-á Hogy megy a lovacska? csettintés
Mit mond a farkas? a-u, a-u Hogy visít a kismalac? u-i,u-i
Hogy kiabál az oroszlán? á-á Mit mond a bárány? bee-bee
Irányhallás
Az unoka csukott szemmel ül. Valamilyen hangot adó tárggyal körbejárunk, valahol megállunk és megszólaltatjuk a tárgyat. Az unokának meg kell mutatnia melyik irányból jön a hang. Ha eltalálta szerepet cserélünk.
Hangos Kinderes dobozkák
Kettesével töltsünk kisebb dobozkákba dolgokat. Pl. homokot, vizet, babszemeket, gemkapcsot, stb. Az ismert memóriajátékhoz hasonlóan itt is meg kell keresni a párokat.
Szógyűjtés főfogalmakhoz
Különböző főfogalmakhoz tartozó szavak gyűjtése. Egyet a nagyszülő mondjon, egyet az unoka.
Pl. Mondjunk állatokat! Mondjunk bútorokat! Mondjunk járműveket! stb.
Szógyűjtés kezdő szótaggal
Mire gondolok, ha azt mondom: ma-, má-, me-, mé-, mi-, mó-, mu-, mű-.
A többi mássalhangzóval végig lehet venni a sort.
Ha nem talál az unoka, mondjunk mi egyet segítségül
Jó tanácsok
Az öröm a tanulás alapvető feltétele. Élvezzük az együttjátszást! Váljunk mi gyermekké, ne várjuk az unokánktól, hogy felnőtt legyen!
Ne követeljünk túl sokat tőle! Előfordul, hogy a nagy elvárások miatt nem akar a gyermek beszélgetni.
Az unokának szüksége van a visszajelzésre. A pozitív visszajelzés biztonságot ad.
A rágás erősíti a szájizmokat! Ne vágjuk le a kenyér héját! A rágógumizás, a szűk szívószál használata edzi a szájizmokat.
Minden gyermek egyedi, fejlődési ritmusa más. Ha apróbb rendellenességet észlelünk, kérdéseink lennének unokánk beszédfejlődésével kapcsolatban, kérjük meg a lányunkat/menyünket, hogy keressenek fel egy logopédust. Minden óvodában dolgozik logopédus, fordulhatnak hozzá is bizalommal.
Oláh Andrea
logopédus
Feliratkozás hírlevélre
Érdekesnek találtad ezt a cikket? Ha nem szeretnél lemaradni hasonló cikkeinkről, iratkozz fel hírlevelünkre.