Unokám fejlődése

Betű: Kisebb | Alap | Nagyobb

Hirdetés

Merev, ropog a térded? Nehezen megy a mozgás? Lehet, hogy oszteoartritisz kínoz! - Tünetek, kezelés

Idősebb korban sokan természetesnek veszik, hogy egyre kevésbé megy a mozgás, hogy fájdalommal jár minden mozdulat - pedig ennek nem kell így lennie. Életmódváltással és odafigyeléssel sokat tehetsz azért, hogy elkerüld vagy mérsékeld az ízületi gyulladásokat. (x)

Szerző: Nagyszülők Lapja | 2020-06-25.

Merev, ropogó térd, fájdalmak, nehéz mozgás - sokan azt gondolják, mindezek elkerülhetetlenek egy bizonyos kor felett, így aztán nem is nagyon törekednek arra, hogy javítsanak az életminőségükön. Tény, az ízületi gyulladás kialakulásának kockázata 50 éves kor felett egyre nő, de sokat tehetsz te is annak érdekében, hogy ne fájdalommal kelljen élned a nyugdíjas éveket.

Mi az ízület?
Ahhoz, hogy megérts a fájdalom kiváltó okát, tudnod kell, mi az ízület és hogyan működik. Az emberi vázrendszer csontokból áll, azt pedig, hogy ezek a csontok különféle mozgásokra legyenek képesek, az ízületek biztosítják. Alapesetben az egymáshoz képest elmozduló csontvégek (pl. csukló, könyök, csípő vagy a térd) porcos felszínei egy ízületi tokban találkoznak, közöttük pedig egy kenőanyag, az ízületi folyadék biztosítja a súrlódásmentes elmozdulást. Az pedig, hogy az elmozdulás bizonyos meghatározott irányban történjen, a külső ínszalagoknak köszönhető, ez tartja össze a csontokat és stabilizálja a mozgást.

Az oszteoartritisz kialakulása és tünetei


Ízületi gyulladás - miért alakul ki?
A testünkben lévő ízületek közül leggyakrabban és legintenzívebben a térdízületet használjuk, hiszen a helyváltoztató mozgáshoz elengedhetetlenül szükséges, de ugyanígy ülésnél, állásnál vagy sportolásnál is terhelést kap.

Mozgásszegény életmód, elhízás, túlterhelés, sérülések vagy bizonyos betegségek hatására azonban krónikus ízületi gyulladás alakulhat ki ezen a területen - ez pedig nem csak komoly fájdalommal jár, de a mozgást is korlátozhatja.

Mi az oszteoartritisz?
Az ízületi gyulladások között az egyik leggyakoribb az ízületi gyulladás tüneteivel járó porckopásos csontbetegség, azaz az oszteoartritisz. A betegség során a probléma az ízületekben keletkezik: a csontvégi porcok elvékonyodnak, elpusztulnak és elcsontosodnak, akár le is töredezhetnek, ami fájdalomhoz és gyulladáshoz vezet, emellett az ízületek merevebbek lesznek és a mozgásuk korlátozottá válik. Ráadásul a porcok kopása miatt az ízületi folyadék mennyisége is csökken, így a porcfelszínek súrlódása fokozódik, ez pedig gyulladásos fellángolásokat eredményez, ami még tovább pusztítja a porcfelszíneket.



Az oszteoartritisz leggyakoribb tünetei:
- fájdalom az ízületben, merevség a mozgás során, különösen egy mozdulat, mozgás kezdetén
- duzzadt ízület, főleg mozgatás után
- fokozódó ízületi fájdalom nyirkos, hideg időjárásban
- nyomásérzékenység
- beszűkült mozgástartomány, kötött mozgások
- az ízületek recsegnek, ropognak

Az oszteoartritisz diagnózisa
Ha oszteoartritiszre gyanakszol, vagy nem szűnő térdfájdalom gyötör, akkor mindenképpen keresd fel a háziorvosod, aki beutal majd egy reumatológus szakorvoshoz. Általában röntgenvizsgálattal állítják fel a diagnózist, hiszen a röntgenfelvételen jól láthatóak az ízületi elváltozások, a csontok állapota, vagy éppen a csontkinövés mértéke.

Mit tehetsz az oszteoartritisz ellen?


Sajnos mivel a fájdalom mozgásra még inkább fokozódik, sokan igyekeznek minimálisra csökkenti a napi mozgásukat - ez viszont nem fordítja vissza a betegséget. Ráadásul a mozgásszegény életmód még inkább növeli az elhízást, ami nagyobb terhelést ró az ízületekre, tehát megint csak a gyógyulás ellen hat.

1. Rendszeres testmozgás
Akármilyen furcsán is hangzik, de napi testmozgással jelentősen javítható a gyulladással járó fájdalom, ráadásul a megfelelően kiválasztott gyakorlatok ízületterhelő jellege serkentheti a csontnövekedést és erősíti a kötőszövetet is.

Természetesen olyan gyakorlatokat kell választani, melyek kisebb ízületi terheléssel járnak: ilyen az úszás, az aqua-fitnesz, a jóga, a tai-chi vagy a napi legalább félórás séta, de gyógytornászt is felkereshetsz.

Ne vegye el a kedved, ha a mozgás kezdetekor úgynevezett indítási fájdalmat érzel - amint az ízület bemelegedik, a fájdalom is szűnik. A testmozgást mindenképpen érdemes egy bemelegítéssel kezdeni, mellyel átmozgatod az egész tested: óvatos törzsdöntéssel, vállemeléssel, karkörzéssel és törzskörzéssel eléred azt, hogy fokozódjon a vérkeringés, beinduljon az izommunka és bemelegedjenek az ízületek.

Térdízületi porckopásnál a combizmok erősítése is rendkívül fontos, hiszen minél erősebb a combizom, annál könnyebben kivitelezhető egy térdhajlítással járó mozgás.

Hidd el, a rendszeres mozgás nem csak az ízületeidre lesz jótékony hatással, de a keringés fokozódása serkenti a szívműködést is, mindemellett elősegíti az ízület hajlékonyságának, rugalmasságának visszatérését, ráadásul még a kedélyállapotod is javul.  
 
2. Testsúlycsökkentés
Ne nyugodj bele abba, hogy a mérleg sokkal többet mutat alattad, mint fiatalabb korodban, a hízás ugyanis nem az életkor elkerülhetetlen velejárója, sokkal inkább a helytelen életmód következménye. Bár néhány plusz kiló nem a világ, ugyanakkor számos betegséghez van köze az elhízásnak - egyebek közt az oszteoartritisznek is.

Mint egy amerikai kutatás néhány éve rámutatott, az idősebb túlsúlyos emberek akár már testsúlyuk egytizedének leadásával enyhíthetik az oszteoartritisz okozta térdfájdalmakat. A másfél évig tartó kutatásban közel 500 túlsúlyos és elhízott 55 éves vagy annál idősebb ember vett részt, akik mindannyian diagnosztizált térd csontízületi gyulladás okozta fájdalomtól szenvedtek.

A résztvevőket speciális 1100-1200 kalóriás diétának vetették alá és heti 3x60 percet edzettek - ez 2x15 perc sétából és 20 perc erőedzésből állt, természetesen az idősebb korosztályra szabva.

Ahogy az várható volt, az emberek kedélyállapota a leadott kilók számával egyenes arányban javult, ráadásul a fájdalmaik is jelentősen csökkentek, érdemes tehát csökkenti a testsúlyt. Már akár 5%-os testsúlycsökkenés - ami egy 90 kilós embernél mindössze 4,5 kiló) is jótékony hatással van az ízületi terhelésre!

3. Megfelelő cipő választása
Bár inkább a nőkre jellemző, hogy hajlamosak kényelmetlen, ám csinos cipőkbe bújni, nem érdemes feláldozni az egészséget a divat oltárán. Egy jó cipő megfelelően tartja a lábat, a bokát, nem nyomorítja az ujjakat, a lábfejet, követi a láb gördülő mozgását, egyenletesen oszlatja el a terhelést a talpon és hosszú távon viselve is kényelmes.

4. Borogatások
Az ízületi fájdalomra hatásosak lehetnek a borogatások is: mozgás előtt a meleg, mozgás után a hideg, jeges borogatást ajánlják a szakemberek.

5. Táplálkozás és étrend-kiegészítők
Elsősorban fontos lenne egészségesebb táplálkozásra váltani: kevesebb hús és bő zsírban sült étel, helyette viszont sok zöldség, gyümölcs, teljes kiőrlésű gabona, tejtermék, valamint bőséges folyadékfogyasztás ajánlott.

Mindemellett érdemes természetes gyulladáscsökkentő ételeket is fogyasztani: ilyen például a kurkuma, valamint az Omega-3 zsírsavakat tartalmazó ételek, mint a mélytengeri halak (makréla, hering, lazac, szardínia, tonhal), mellettük pedig a lenmag-lenmagolaj, dió- és repceolaj, margarin.

Ezenfelül egy jól megválasztott termékkel még inkább elősegíthető az ízület állapotának javítása. Bár az ízületi porc nem építhető vissza, de stabilitása, rugalmassága erősíthető olyan kívülről bevitt anyagokkal, melyek az ízületi porc kötőszövetébe épülnek be - ide tartozik például a kondroitin és a metil-szulfon-metán (MSM) és a glükózamin.

6. Gyógyszeres kezelések
A glükózamin a porcokban található természetes vegyület. Élettanilag a porcsejtek termelik az ízületek egészségének és megfelelő működésének fenntartása érdekében, azonban ahogy öregszünk, a mennyisége csökken, a porcok pedig elkezdhetnek degenerálódni.

Mivel természetes forrásokból - azaz bizonyos ételek elfogyasztásával - nem juttatható a szervezetbe, ezért kiegészítésként érdemes bevinni a szervezetbe kristályos glükózamin-szulfát formájában, mivel ez a glükózamin azon formája, amely klinikai vizsgálatokban sikeresnek bizonyult a térdartrózis (térdízületi kopás) tüneteinek enyhítésében.

Hazánkban többféle glükózamin-tartalmú terméket is találsz a patikák vagy egészségboltok polcain: ezek többsége étrend-kiegészítő, ugyanakkor van olyan készítmény is, melyet bevizsgálás után gyógyszerként törzskönyveztek, tehát nyugodtan megbízhatsz a hatékonyságában.

A kristályos glükózamin-szulfát kulcsszerepet játszik a porc felépítésében; elősegíti a porcképződést és gátolja a porc lebontásáért felelős molekulák felszabadulását, ezzel csökkentve a gyulladást. A klinikailag hatékony, szokásos adag napi egyszeri 1500 mg.

A fentiek mellett előfordulhat, hogy egyéb gyógyszeres kezelésre is szükséged lesz, fontos azonban tudnod, hogy ezek tüneti kezelések, tehát nem a porckopást szüntetik meg, hanem a gyulladásra, valamint az általa okozott fájdalomra hatnak.

A legtöbb gyógyszer tabletta formájában szájon át bevehető, de olyan is létezik, melyet injekcióval közvetlenül az ízületbe lehet adni.

A szakorvosok általában fájdalomcsillapítókat javasolnak, enyhébb fájdalomra az aspirin vagy az acetaminofen hatékony lehet, erősebb fájdalomra nem-szteroid gyulladáscsökkentőket írnak fel a betegnek. Utóbbiak viszont emésztőrendszeri mellékhatásokkal járnak, így nem ajánlott őket huzamosabb ideig szedni, főleg idősebbeknek nem.

Források:
https://www.hazipatika.com/napi_egeszseg/izuleti_problemak/cikkek/ezek_lehetnek_a_terdizulet_gyulladasanak_okai/20200512130914?autorefreshed=1
https://www.hazipatika.com/tudastar/oszteoartrozis/53697
https://vitalitasportal.com/betegsegek-es-megelozesuk/oszteoartritisz-tunetei-hogyan-kezelheto/
https://www.webbeteg.hu/cikkek/mozgasszervi_betegseg/10968/kronikus-izuleti-gyulladas
https://hu.wikipedia.org/wiki/%C3%8Dz%C3%BCleti_gyullad%C3%A1s
https://hu.wikipedia.org/wiki/Porckop%C3%A1s
https://drtihanyi.hu/betegsegek/fontos-informaciok-az-artritiszrol
http://jama.jamanetwork.com/journal.aspx
https://www.egeszsegkalauz.hu/betegsegkereso/mozgasszervi-betegsegek/porckopas-artrozis-oszteoartritisz/gpmb2hr
https://www.hazipatika.com/eletmod/fajdalom/cikkek/tornaval_a_porckopas_ellen_milyen_gyakorlatok_hasznalhatnak/20200520110629
https://www.nagyszuloklapja.hu/dieta/3302/fejfajas-gyulladasok-izuleti-fajdalom-rossz-kozerzet-ellen:-ezeket-az-eteleket-fogyaszd-hogy-enyhuljenek-a-panaszok-dietetikus-tanacsai.html
https://www.nagyszuloklapja.hu/felnott-betegsegek/4096/omega-3-zsirsav-hatasai:-ved-az-oregedestol-erositi-az-immunrendszert-es-hallasromlas-ellen-is-jo-melyik-etelben-van-a-legtobb.html
https://www.dona.hu/hu-hu/glukozamin


Fotó: Freepik


[Támogatott tartalom]




Kapcsolódó cikkek

  • Egészség
  • Utazás
  • Hivatalos
  • Unoka

©2016 Minden jog fenntartva - Nagyszülők Lapja



select t.PRCikk, t.TemakorKOD, t.BevezetoKep, t.TemakorKOD, t1.Megnevezes as Temakor, t.TartalomKOD, t.Cimke, t.Bevezeto, t.Megjelenes from tartalom t, temakorok t1 where t.TemakorKOD = t1.TemakorKOD /*and t1.ListaElem=1 and t1.Lathato=1*/ and t.Lathato=1 and t.KiemeltTol <= now() and t.KiemeltTol is not null and t.KiemeltTol not like '0000-00-00%' and (t.KiemeltIg is null or t.KiemeltIg= '0000-00-00 00:00:00' or t.KiemeltIg >= now()) and t.PRCikk = 1 order by t.PRCikk desc, t.Megjelenes desc